Wednesday 6 February 2013

Berhati-hati ketika membeli di HLK Chain Store

Life is not always cheers, full of laugh and smooth sailing. Sometimes, you have to deal it - with taufan, dugaan and take it as part of your lesson to learn in your journey of life. How can we improve from lesson learnt? Set back and think wisely how you manage the situation - relax...semuanya ada jalan penyelesaiannya.

As me...I start with this slogan for 2013..SAY NO TO HLK CHAIN STORE.


(pssst..sudah kecoh dalam HLK Chain Store FB Fan pulak saya ni..heheheh...dont play-play with me!)

 Why? I start my story from beginning...

Masih ingat waktu kami prepare untuk mencari peralatan untuk rumah baru, waktu tu di Perfect Living 2012, yg dijalankan di PWTC. Kami pergi pada 31 Disember 2012, berempat bersama anak-anak. Among other thing yang kami shopping, bila kami masuk sahaja ke bahagian TV dan Audio Visual, kami terpandang TV Flat Screen yang kami minati, waktu tu ada satu TV yang dikira SMART TV, HD dan 3D. Anak-anak saya sudah happy dengan charged 3D glasses tu..memang superb la kalau tengok movie 3D ni...

Pada waktu tu salesman ada mengatakan, 

"you beli smart tv dan dapat free 3D Blue Ray Home System"

...wah ini sudah bagus, and tentulah as master in prospecting, isteri saya juga pandai, meminta itu dan ini PERCUMA, akhirnya mereka bagi lagi sebagai TAMBAHAN iaitu Garment Steamer, Thermos Bag dan Pen Drive...to me thats "smart buying"...smart lah kononnya...wa sudah kena tipu sebenarnya..will till you the whole story...keep on reading.

So my question, jika saya beli sekarang pada bulan Ogos, 2012, kami nak masuk rumah awal Januari 2013, tentulah harganya jatuh! Sebab kami mahukan barang tu deliver pada bulan Januari 2013, bukan secepat mungkin.

Kami bernasib baik, kerana dapat advise not to pay full amount, sebab katanya,

 "jika harga tv jatuh, you pay the current price ma...", 

berpegang pada kata-kata itu, saya melihat banyak barang yang kononnya "PERCUMA", di masukkan dalam list itu...and settled with small amount of deposit.

Waktu membayar, barulah pandang..oh HLK Chain Store rupanya...kalau for me to go and visit the HLK store...sorry...not to my standard!

Tiba masanya pada Januari 2013, bila kami cari, ada satu cawangan kedai di HLK di Bangi, ingatkan bila kedainya besar, gahlah dia punya susun atur display barang di dalamnya....hancur..memang betullah saya kata..not to my standard...and salesman nya pakai selipar jepun semasa serve kami..

Itu masih lagi ok sebab berangggapan mamat ni baru lepas solat (bersangka baik hokkey!).

Bila masanya untuk membuat pembayaran baki di HLK Bangi (sebab masa bayar deposit dahulu, orang HLK cakap boleh mana-mana branch), barulah startnya my nightmare, my wife's name was not in the system, kena call warehouse katanya. 

So setelah mendapatkan info harga tv terkini..hey man! with online around us, bukan susah nak reiki the current price has dropped..harga TV jatuh dari RM6399 kepada hanya RM5699 dalam masa 4 bulan.

So sehari sebelum kami call ke warehouse, saya nak penjelasan the right and final amount yang perlu di bayar memandangkan harga sudah jatuh. Echoing of what earlier salesman had promised, check harga terkini dahulu baru bayar...

To my suprise, harga RM6399 tu sebenarnya harga PAKEJ yang telah dimasukkan bersama dengan 3D dvd blue ray...hey...we clarified twiced masa korang bercerita bagai nak rak masa kami nak decide kata FREE ITU FREE INI..alih2 berdalih sana sini untuk TIDAK MENURUNKAN HARGA dan mengatakan semua its all package together! 

So nego punya nego, mereka nak remove yang diberi FREE contohnya Garment Steamer...dan bagi diskaun RM6K jer..caik!..korang nak tipu Chartered Accountant bab matematik ni..silap besar lah ok.

And only bagi diskaun RM40 sahaja..gilo...korang ni ingat aku ni tak tahu bab sales ke..by right, HLK should give me lagi kurang..tapi sebab no FOC stated in the statement...which kat situ kesilapan saya tak minta depa letak..so no choice...saya terpaksa say NO.

Di pendekkan cerita, I decided to cancel, not because saya tak mampu nak bayar, sambil teringan En Pin berkata-kata yang terngiang-ngiang di kepala ku (...psst..bos beli tv RM8K dapat 60 inci , rasa geram je..)...di tambah kena tipu terang di siang hari oleh HLK Chain Store. Yes..indeed...walaupun marketing korang nak pakej kan ke apa ke, said it clearly..bukan masa mulut manis tu menipu customer...kata FREE ITU INI!

Hmmm...now I learnt my mistake, korang kena pandai juga in future, minta mereka CATATKAN dalam mana2 statement dalam SALES ORDER ke apa ke..dengan jelas FOC, pada barangan yang dikatakan FREE itu..janji mulut tak gosok gigi tak boleh pakai.

Ok...coz ini my entry yang kategori meluah perasaan..I would say proudly and confidently...HLK Chain Store cheated customer!...see the power of blogging...korang..HLK Chain Store..please improve!

Bengang bukan apa, you guys just wasted my time, kalau dak, aku ada banyak masa lagi nak cari tv lain dengan syarikat lain masa Perfect Living tu.

Biasalah, bab nak menuntut refund, till today sehingga entry disiarkan, masih belum dapat, bila call, nombor telefon yang diberikan...dengan NADA kurang ajarnya mereka melayan mengangkat no handphoe ni.."ooh si Ah Seng ni keluar makan"..walaupun sudah tinggal mesej waktu tengahari untuk call balik..sampai ke petang tak return my wife call....kalau korang tahan sabar, baguslah...isteri saya masih sabar. 

Tapi dengan saya, hmmm...you better dont...nanti korang nangis tak tahan dengar..kuang3x. 

Bila balik ofis, tiba giliran saya call mereka, jawapan yang sama...memang nasib lah si Z tu kena hamun dengan ku sebab dia yang angkat handphone tu..alasan dan nada yang kurang ajar yang sama "kuar makan"...apa lagi dengan baik nye semua perkataan yang tidak sesuai yang di kategori sebagai 18SG di "play" and "fast forward" keluar dari mulut ku...sorry k...inilah asuhan debater dari sekolah sampai universiti.....tup2..cepat pulak Ah Seng ni return call...see...how I handled them...CAREFULLY!

Moral from this scenario:

  • Please put your stand and right as customer, jika tidak boleh menggunakan khidmat Tribunal Pengguna untuk waktu terdekat, gunalah saluran sosial media untuk meluahkan ketidakpuasan hati anda..Facebook or Blog is the best respond you will get from them,
  • Berhati-hati dengan teknik jualan murah ni....guiding principle...jangan jatuh cinta dengan barangan PERCUMA..there is no FREE LUNCH in this world..everything already counted in..tak murah pun sebenarnya
  • HLK Chain Store? Ada lagi orang tak tahu kedai jual apa ya...nasib aku tak cakap kedai jual selipar kat kakak aku yang bertanya tadi.
  • Dan anak aku tanya, baba tak report polis ke? Baba cakap, I can handled it, negara kita banyak saluran undang-undang, dishonest business will not go far! Thats why you see some of the HLK branch sudah run-down!

And dalam masa yang singkat, kami memilih kedai lain dengan brand smart tv lain yang tentunya dapat jauh lebih murah and definately we dont purposely ask for FREE dan tentunya kali ini lebih puas hati dengan 8 pasang 3D glasses and smart remote control..ada dua lagi kikiki

 
 Sekian, to HLK..train your people in customer service!

2 comments:

  1. Saya baru kena con dengan HLK. Dia hantar barang display unit. The same serial number in store

    ReplyDelete