Tuesday 18 December 2012

Ubahsuai rumah - dapur Part 4



Banyak orang tanya saya, apa dapur yang terbaik? Rata-rata akan mudah terpesona dengan tawaran murah yang dilakukan melalui flyers ataupun majalah yang diedarkan setiap saban minggu di peti pos kita.



  
Tips utama untuk membeli dapur ialah ketahanan dan tentulah mengikut bajet yang telah kita tetapkan. Ada yang murah tetapi kurang tahan lasak untuk kegunaan memasak seperti Rubine. Saya telah menukarkan sebanyak 2 kali dapur untuk jenama jenis ini sahaja dalam masa kurang 3 tahun. Pertama, kerana inner and outer cap nya menjadi cair dan ianya membahayakan kerana gas boleh bocor di bahagian tepi. 

Kali ini setelah meneliti komen-komen pembaca di forum banyak mengesyorkan jenama Fotile. Dari segi harga dan kualiti, saya rasa bersesuaian, sederhana dan tahan lasak.

Walaupun Fujioh merupakan penyedut asap yang terbaik dan tentunya yang termahal, saya kurang gemar dari segi kos maintenance yang terpaksa kita keluarkan setiap kali memangggil Fujioh untuk datang servis alatan tersebut. 

Jadi, dengan kekuatan menyedut asap dan bau semasa memasak dan ciri-ciri mudah dibersihkan tanpa perlu menggunakan "screw driver" bagi membuka penutup atasnya, saya memilih jenama Fotile kali ini bagi melengkapkan set dapur yang sederhana dan tradisional.

Hmmm kenapa tidak menukarkan kepada dapur elektrik? Rata-rata mereka yang telah menggunakan akan mengatakan ianya sesuai untuk dry-kitchen sahaja dan kita terpaksa menukarkan kebanyakan periuk belanga bagi menyesuaikan dengan rekabentuk dapur elektrik...jadi..pilihan di tangan anda, jangan nanti sudah dipasang dapur elektrik, akhirnya menukar kepada cara tradisional (menggunakan api) kerana rasa keaslian masakan sudah bertukar..huhuh




Pili air juga boleh di dapati di sini dengan harga diskaun.



Kat mana ya..hah...saya menyusuri sehingga ke Kepong,

Builders Hardware Enterprise
46, Jalan Ambong 1
Kepong Baru
52100 Kuala Lumpur
Tel: 0362572412 

Cari Mr Zaine....beliau ni kira macam anak owner ni la tapi pengetahuannya luas dalam bidang alatan dapur ni...kalau korang pandai cari, dalam lawyat forum pun dia ni sebagai one of the good informer and he seems to be knowledgeable in what he said...bukan macam salesman yang tahu nak jual barang dan hit their sales target sahaja.

Bagi tahu tentang blog ini, mana tahu anda dapat diskaun extra!

Ubahsuai rumah - lampu dan kipas Part 3

3 comments:

  1. if u look for canny at houz depoh PJ, the price for fotile set is much cheaper than builders hardware...i go few places inclusive builders hardware to get quotation for fotile and hoz depoh (under canny ong) give the best price.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you khairul for your input. Tentunya very useful for other readers as well

      Delete
  2. Salam. Thumbs up for such informative blog. I pun sedang buat renovation. Kipas dan lampu belum cari.

    ReplyDelete