Saturday 13 October 2012

Simpati dan Perli

Bila terjadi sesuatu yang menimpa kepada kita, saya bagi contoh apa yang berlaku kepada pelanggan Genneva atau Konsultannya..maka sahabat yang mengetahui mereka yang terlibat ini, mula lah menelefon bertanya khabar...nada nya bunyi seperti bertanya dan terus berkata;

"Itulah, nasib baik saya dah...so and so..."
"Dulu pun saya dah bagitahu awak, nasib baik....so and so"
"Apa biz yang you buat dulu tu?...Ha...kan I dah agak"

Busybody

Sifat "busy body" ni tidak membantu di saat ini, malah seperti kata omputeh "do not put salt on other people wound"..., bagaimana rasa bila kita meletakkan garam ditempat yang luka..pedih kan..jadi..jaga bahasa bila berkata. Mereka yang saya katakan busybody ini tidak kira saudara, kawan atau musuh hanya inginkan pendapat mereka di terima sahaja...walaupun jika nanti kita melakukan biz lain..orang ni jugaklah yang akan mengelak atau melarikan diri atau lebih sadis...mendoakan kita jatuh juga...hmmm

Begitu juga, orang seperti inilah bila mereka syak (walaupun tidak betul) ada antara sahabatnya, ahli keluarga mereka dalam kesusahan sehingga terpaksa berhutang...golongan "busybody" inilah yang akan menjauhkan diri....Inilah sahabat di dunia sahaja...sahabat di kala kita senang!



Jadi, kategori apakah mereka ini? Penakut, Pengampu, Pengumpat, Busybody?
Shhhh...jauh-jauhlah...jika kamu antara tergolong dalam kumpulan ini...usah bercakap soal nak senang, simpan duit dalam Bank sahaja. 

Pada yang menyokong dan bersimpati, ambil lah ini sebagai satu pertolongan yang kecil dalam membantu memberi sokongan moral di saat mereka di dalam kesempitan dan amat berharap sinar menanti.

Kepada pihak berkuasa, anda juga manusia, bukan robot..Manusia yang mempunyai perasaan..adakah kerana ingin mencapai KPI anda, mengejar kenaikan pangkat, maka kenaikan gaji...lihatlah mereka yang telah anda aniaya.

Ada orang kata, "anda boleh berikan pelbagai alasan atas nama memberi perlindungan atau kepentingan kepada orang awam", tetapi sebenarnya itu adalah alasan yang diciptakan sahaja.

Adakah kepentingan mereka yang amat-amat memerlukan seperti mereka ini yang bergantung kepada hibah yang diterima setiap bulan di lihat sebagai sampah sahaja?

Sejauh mana anda bersimpati dengan mereka?



No comments:

Post a Comment