Saturday 13 October 2012

KepadaMu kuBerserah Hajat Kami

Pernahkah kita terfikir, apabila kita melihat kesengsaraan orang lain, maka zat "kasih sayang" terus menyentuh satu ruang di dalam hati kita lalu lahir perasaan "simpati".

Jika anda ada perasaan itu, Alhamdulillah...anda masih lagi layak bergelar manusia. Manusia ini telah memberikan sebahagian hartanya ke jalan Allah s.w.t. Demi sebuah kebaikan yang di cari ketika kita masih hidup di dunia.

Sebaik-baik manusia adalah memberi manafaat kepada orang lain.

 
“أحب الناس إلى الله  أنفعهم للناس”
“Manusia yang paling dicintai Allah adalah yang paling bermanfaat”

Maka sahabat yang merupakan Konsultan dari Genneva ini menyalurkan sumbangan dari pendapatan utama nya kepada sekolah Tahfiz Darul Quran. Lot 4209, Jalan merbuk, Batu 9 Kebun Baru, 42500 Teluk Panglima Garang, Selangor

iLuvGOLD.blogspot


Begitu juga saranan Rasulullah s.a.w. Dan beliau SAW membuat beberapa contoh menurut kadar kemampuan seseorang:

فَيَعْمَلُ بِيَدَيْهِ فَيَنْفَعُ نَفْسَهُ وَيَتَصَدَّقُ…فَيُعِيْنُ ذَا الْحَاجَةِ الْمَلْهُوْفِ
Maka ia bekerja dengan kedua belah tangannya, memberi manfaat kepada dirinya dan bersedekah…menolong orang yang sangat memerlukan…”


Pernah kah kita berfikir, jika perbuatan kita itu nanti menutup pintu rezeki kepada anak-anak tahfiz yang suci ini?


Kemungkian ada antara mereka terdiri daripada anak yatim, yatim piatu atau dari latar belakang keluarga yang miskin. Sanggupkah kita meneruskan perbuatan menutup laluan rezeki yang telah sahabat dari Genneva hulurkan kepada mereka...sanggupkah? 

Maka jika ada penutupan di hati mu perasaan kasih sayang ini, maka pernah kah kita mendengar dan yakin..doa orang-orang yang teraniya adalah yang amat dimakbulkan?

Rasulullah Salallahu 'Alaihi Wassalam bersabda:

"Takutlah kamu akan doa orang yang teraniaya sekalipun dia kafir, kerana sesungguhnya doa orang yang teraniaya tidak dihalangi."

Riwayat Ahmad, Abu Ya'laa dan Dliya dari Anas
 
 

 


 
Maka sahabat seperjuangan semua..berdoalah..kerana ALLAH MAHA MENDENGAR!

No comments:

Post a Comment