Wednesday 15 June 2016

Ubahsuai rumah: Perlukah kita ubahsuai sebelum jual rumah?

2016 saya bermula semula dari kosong. Saya kosongkan diri saya menimba ilmu secara praktikal dengan guidance sahabat saya dalam bidang hartanah juga. 

Kali ini cubaan utk menjual harga rumah dengan harga lebih tinggi dari pasaran. Saya harap formula ini berjaya. Saya akan kongsikan formula ini jika ia sudah berjaya.

Buat masa ini ianya in-progres sebab kerja ubahsuai dan make-over masih dilakukan pada bulan Ramadhan. Final touch-up dengan meletakkan gambar dinding dan bunga-bunga supaya bakal pembeli yang tengok terus berbunga di hati..eh...jangan sampai jatuh berbunga kat abang pulak..bhahahah.

Saya mengambil risiko juga sebenarnya kerana ini percubaan pertama saya untuk menjual secara fully furnish dengan hampir kesemua kelengkapan adalah baru!

Saya matchkan formula ini sebagai satu marketing strategi juga, when our packaging is attracting, senang jual walaupun ramai penjual yang rumah jenis yang sama, senang close deal dan boleh demand atau letak harga tinggi..? Faham..common sense kan? 

Doakan percubaan saya yg pertama berjaya..dan bila sudah close deal saya akan kongsikan analisa bagaimana berbaloi ke tak...huuhuhuu.

FYI, appartment saya yg lama ini telah dibeli pada Ogos, 1998 ketika zaman bujang saya, siap setelah anak sulung saya berumur 6 tahun...how long we had suffered from the delay of the project? Lokasi saya rahsiakan dahulu ya..later dah succes baru saya bagi detail.

Ubahsuai kasar kali ini hanya bahagian dalaman:

1. Cat keseluruhan dinding
2. Baiki siling
3. Tukar bhg tangki tandas
4. Tambah table top dan sinki dapur yang baru
5. Tukar semua lampu dan tambah kipas kepada yg lebih moden

dan selebihnya adalah kelengkapan rumah.... less is more is not the pratice here...sebab tu korang akan nampak rumah ni sarat hehehe...so akan jadi macam display house lah...

Ingat formula asal...kasi hati bakal pembeli berbunga-bungah!!!!








No comments:

Post a Comment