Monday 1 April 2013

Say NO to insurance? Sama sahaja...



Bukan ingin meluahkan tapi servisnya masih sama...sama ada mempunyai agen insurans ataupun berhubung langsung dengan syarikat insurans tersebut.

Pengalaman saya yang trauma dengan insurans dahulu, iaitu Prudential berulang kembali, kali ini dengan syarikat yang bedar juga..AIA - Life Insurance company in Asia konon!

Kisahnya begini, dahulu saya membuat refinance dengan mengambil pinjaman AIA Home Loan, pada waktu itu AIA menyarankan saya mengambil insurans sebanyak RM150 sebulan bagi menggantikan kaedah MRTA (Mortgage Reducing Term Assurance).

Setelah rumah tersebut selesai dibayar atau dijual, maka saya mengambil keputusan untuk menghentikan insurans tersebut setelah mengambil kira dr sudut sifat konvensionalnya sbg sebab utama.

Dua perkara yang saya perlu lakukan SENDIRI walaupun saya ada agen,
(1) Permohonan untuk memberhentikan insurans saya di atas, sayalah yang terpaksa uruskan untuk mendapatkan borang dari AIA, dan akhirnya saya serahkan pada agen setelah melihat complexity of the form..macam info yang mereka minta..bagi kerja lah sikit kat agen..dan u pun dah kaut duit komisen dulu-dulu kan..

(2) memberhentikan direct debit - ini lah kali kedua berurusan sendiri juga dengan AIA setelah agen salah bagi instruction (minta customer hubungi bank untuk memberhentikan direct debit tsebut), bank pula minta customer deal dengan AIA...

Now...my trauma has just began another SECOND chapter dengan syarikat insuran.

Jeng..jeng..jeng...

Maka sehingga hari ini, proses untuk menghentikan insurans bermula, selepas disarankan oleh agen, pertama kali menghubungi syarikat AIA di 1300 88 1899, mereka meminta saya mengisi borang yang saya hanya tahu menulis nama saya sahaja, maklumat lain tidak saya ketahui. Begitu juga diminta polisi insurans yang asal (original) dikembalikan kepada AIA. Manalah saya mahu cari polisi insurans setelah keadaan rumah yang baru pindah sudah tentu amat menyukarkan bagi saya mencarinya. I would rather pay the copy (if AIA charge) dari mencari yang akan mengambil masa.

Terbalik pula, agen saya mengatakan, tak perlu polisi asal tadi setelah saya mengadu padanya, Ms Ann...maka saya bagilah kerja uruskan bab ni...kan dahulu dah dapat komisen...buat lah kerja seikhlas hati dengan nama Allah..bukan setakat hujung bulan kira target dan duit sahaja..

Now stage kedua, urusan pemberhentian insuran AIA ini belum tamat, saya perlu stop direct debit yang dilakukan ke atas kredit kad saya,

Good that I have "excelent" insurance agent and advice me to call bank...huhuhu...bila saya menghubungi bank (maybank), bank pula kata perlu dilakukan oleh pihak merchant (dalam kes ini oleh AIA sendiri), sekali lagi saya ditendang oleh info yang salah diberikan oleh agen insurans.


Saya share pengalaman saya berurusan dengan customer service AIA di 1300 88 1899 pada waktu itu Ms Fara yang "pick up the phone", beginilah lebih kurang ceritanya,

AJ: saya ingin buat pemberhentian direct debit
AIA-Farah: (beginilah lebih kurang skripnya) ok, tuan perlu isi borang dan emailkan pada saya kembali
AJ: macammana saya nak dapatkan borang
AIA-Farah: ok nanti saya akan emailkan kepada tuan, tapi lambat sikit ya paling lewatpun sehingga jam 6 petang nanti
AJ: ok

...dan perkataan jam 6 petang tu terngiang ngiang di kepala saya, kenapa perlu mengambil masa beberapa jam (waktu tu saya telefon di sebelah pagi) hanya untuk scan the form and emai lto me? Tak pelah mungkin prosedur AIA untuk menghantar email macam tu, kut2 la perlu sign Director AIA dulu kut sebelum mereka perlu hantar borang tu pada saya....it should not take that long to react.


Dek kesibukan saya, walaupun saya menunggu dalam diam dan saya tidak sempat untuk menghubungi AIA semula...takutlah salah email ke saya bagi pada mereka.

Setelah beberapa hari, hari ini saya hubungi semula...dipendekkan cerita, masa ni sapa yang angkat, nasib lah...

AJ: saya ingin cek my request for AIA to send me the form
AIA-Chinese Guy: really sorry she has yet to send the form
AJ: Bro, i have waited this for several days, now what kind of service you offerred to me?
AIA-Chinese Guy: we are dealing with so many people, thats normal
AJ: (aku pun hangin), bro, we are paying insurance to company, thats what the company pay you money to perform the work, I want this email to be received before noon by today.

Lalu aku ngadu pula dengan agen insuran aku, Ms Ann..kali ni aku rasa trauma aku macam dulu dah bermula, bayangkan jika urusan claim insurans nanti, bayangkan jika aku mati ke apa ke? Macam ni punya layanan? huh..masa nilah aku rasa, sama sahaja. Tak kira you are the big or giant company like Prudential ke, AIA ke...sama sahaja! Salah agen ke? Kalau dua agen yg berlainan dari dua syarikat insurans berlainan memberikan service yg below the so-so..what say you?

Ada orang kata tak boleh salahkan syarikat, mungkin ada agen yang "hebat" dan tahu cara-cara nak bantu.

So saya sms ke agen saya, dan dengan bangga nya dia masih tak tahu procedur untuk menamatkan direct debit instruction

STOP PAYMENT MUST BE DONE TO UR BANK NOT AIA

CALL UR BANK AND ASK THEM TO STOP PAYMENT.ITS UR ACCOUNT ASKTHEM TO STOP PAYING TO AIA

Setelah saya cc'ed email yang saya forwardkan pada AIA, the form and "cara-cara" untuk kita hentikan direct debit instruction to my credit card dengan note sms saya supaya agen insurans saya ini sedar yang dia belum upskill her knowledge on how to handle this

Masih lagi tidak mahu mengakui kelemahan dan kesalahan dan saya rasa SMS cara lepas tangan ini sedikit ego

I AM INFORMING THE CORRECT WAY TO SURRENDER THE POLICY...bla...bla..blaa

Dan ayat lepas tangan seorang agen yang aku TRAUMA untuk mengambil apa jua insurans telah termaktub

ANY PROBLEM WITH AIA, BANK OR AGENT..CALL BANK NEGARA AND MAKE A COMPLAIN...

...see kalau customer kita ada masalah dengan syarikat, should we tackle it internally, show me how...who should I report to in AIA..kalau agen pun tak nak layan kita, syarikat apatah lagi..apa yang Bank Negara boleh buat?...hmmm..

I would rather share my experienced here..so that those yang rasa nak beli insurans nyawa ke, insurans kemalangan ke what so ever...THINK!

As insurance agen,they master in prospecting skill, close customer to sign contract for you to pay premium, depa dengan joli sakan dapat duit komisen...then after dah tak dapat apa2 komisen daripada u...the next skill yang selalu TAK ADA pada mereka ialah, how to manage customer...setakat manage nak minta tambah premium tu bukan manage yea..tu masih skill prospecting supaya u tambah lagi pakej..depa dapat komisen lagi..yuhuhuhuhuhu

And for other service company outside, don't mess with customer, the power of social media definitely will effect your reputation.

The same TRAUMA episode has just started here!

http://kedai-maserra.blogspot.com/2012/09/simpan-tunai-beli-insurans-mutual-fund.html



2 comments:

  1. singgah tambah ilmu&salam kenal dari BS

    ReplyDelete
  2. hurm.. sy dah terkena dgn agent syarikat nie...
    baru jer kena tipu hidup2... dah bayar sampai bulan 12/2014, transfer kat account agent tapi still dpt 2 surat warning dri aia kata sy tak bayar payment...
    bila check customer service kata payment diterima utk bulan 10/2014 masuk pd bulan 12/2014..sedangkan sy dah bayar kat agent sy, sy transferkan kat account dia sbb dia kata bank sy takleh auto debit sbb dah hujung tahun... bila check kat bank, bank kata takde masaalah pun, account sy pun ok jer..now sy bru check maybank2u sy, rupanya dah tolak pun auto debit pd bulan 10&11..tapi sy still bayar kat agent sy..resit bayaran sy mintak dia kata nak pos, tapi sampai sekrang langsung tak dpt... geramm sy kena tipu dengan agent n syarikat tu sekali penipu..boleh pulak ckp sy bayar utk bln 10 jer sedangkan dah bayar sampai bulan 12 kat agent, auto debit pu dah tolak..:(

    ReplyDelete